Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?    Cyberbezpieczeństwo AKCEPTUJĘ
Aneta

Witajcie kochane Smerfiki !

 

Dziś temat: "U lekarza"

1.Na początek wiersz:

 

“Pan doktor” B.  Forma

Marek rozbił dziś kolano

kiedy szedł na spacer z mamą

Chyba ma gorączkę Tola

Mocno kaszle mała Ola.

Zosia właśnie ma anginę

więc ma niewyraźną minę

Ani z nosa katar kapie

Tomka w gardle mocno drapie.

Wszyscy idą do doktora

Taka to chorego dola

Doktor dobrze nas osłucha

Zajrzy w gardło i do ucha.

Coś przepisze, coś zaleci

Wyzdrowieją wszystkie dzieci

Zawsze chętnie nam pomoże

– dziękujemy ci doktorze.

Przykładowe pytania:

Czy pamiętasz imiona dzieci z wiersza ?

Jakie dolegliwości maja dzieci ?

Dokąd rodzice zaprowadzili chore dzieci ?

Co robi lekarz podczas wizyty ?

2.Porozmawiaj z rodzicami o swojej wizycie u lekarza :)

3.Czy wiesz czy zajmują się poszczególni lekarze ?

    pediatra -leczy dzieci

    okulista -leczy wzrok

    laryngolog, otolaryngolog– leczy słuch

    stomatolog (inaczej dentysta) -leczy zęby

4.Poukładaj puzzle, aby ćwiczyć spostrzegawczość.

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/ludzie/235278-zaw%C3%B3d-lekarz

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/technika/134026-lekarskie-akcesoria ( może niektóre potrafisz nazwać )

4.Rozwiąż zagadki czytane przez rodziców.

Gdy chcesz zmierzyć gorączkę,

To go wkładasz pod rączkę?                (termometr)

Co lekarz weźmie w ręce,

By słyszeć, jak bije Ci serce?               (stetoskop, słuchawki lekarskie)

Leczy ludzi, odwiedza chore dzieci.

Chodzi w białym fartuchu. Kto to jest, wiecie?                (lekarz)

Nosi czepek z czarnym paskiem i biały fartuszek,

Czasem byś był zdrowy, ukłuć Ciebie musi.                (pielęgniarka)

5.W przychodni lekarskiej – zabawa tematyczna – wykorzystanie własnych doświadczeń w zabawie, odtwarzanie ról. Podczas zabawy dzieci odtwarzają znane im sytuacje, korzystają ze swoich doświadczeń i pozyskanej wiedzy oraz wyposażenia kącika lekarskiego. Rodzic służy radą i pomocą, nadzoruje zabawę i wspomaga dzieci. Jeśli zachorujemy, to idziemy do przychodni. w przychodni rejestrujemy się, dostajemy numerek i czekamy w poczekalni, aby wejść do gabinetu lekarskiego. Oczekujemy spokojnie, nie biegamy, nie hałasujemy, nie przeszkadzamy innym pacjentom. Wchodząc do gabinetu lekarskiego mówimy „dzień dobry”, a wychodząc – „do widzenia” .

6.A dla chętnych karta pracy:

http://zanotowane.pl/720/3725/ak_2_id_27206817.jpg

Zdrówka Kochani !

Pozdrawiam !

p. Aneta

 

Aneta

Witajcie kochane Smerfiki !

 

Temat na dziś: grypa i przeziębienie oraz jak ich unikać

1. Na początek posłuchajcie wiersza:

M. Strzałkowska: " Grypa"

Strzaszna grypa łazi po mnie

kaszląc przy tym nieprzytomnie

Łazi po mnie - ale po co ?

O coś chodzi jej - lecz o co ?

Jak pragnienie spełnić grypy ?

Dać sok z malin ? Napar z lipy ?

Lub tabletkę aspiryny ?

Może lubi witaminy ?...

Chowam głowę pod  poduchę -

łazi mi za lewym uchem

i po czole wściekle tupie,

aż mi w głowie strasznie łupie !

Od jej chuhu drga powietrze

i rtęć kipi w termometrze

Bez pytania, bez pukania,

choć stanowczo jej zabraniam, wciąż uparcie po mnie łazi !

Chyba nie chce mnie zarazić ?!

 

Przykładowe pytania do rozmowy:

Jakie sa objawy grypy ?

Czym mama leczy grypę ?

Czy znacie nazwy innych chorób ? Jak rozpoznać te choroby ?

 

2. A teraz Kochani poznajcie podstawowe zasady jak się chronić przed grypą i przeziebieniem:

https://www.youtube.com/watch?v=du6FSKf6mSc

3. " Chusteczka do nosa "- przypomnienie zasad poprawnego dmuchania nosa. Dzieci nabierają powietrza ustami, a wydmuchują je nosem. ( raz jedna, raz drugą dziurką)

4. " Lekarz i pacjent"- zabawa relaksacyjna w parach. Dziecko jest w parze w rodzicem, jedna osoba jest lekarzem, druga pacjentem. " Pacjent" lezy na podłodze. Włączamy spokojna muzykę relaksacyjną. "Lekarz" wymienia po cichu części ciała i delikatnie masuje wymienione części ciała. Później zamiana ról :)

I pamiętajcie Smerfiki !

Dbajcie o siebie i przestrzegajcie poznanych dziś zasad, żeby unikać chorób !

Trzymajcie się cieplutko, choć za oknem zimno...brr

Pozdrawiam

p. Aneta

 

Aneta

Dzień dobry kochane Smerfy !

 

Dziś dowiecie się, co należy robić, aby mieć zdrowe ząbki.

Na początek rodzice przeczytają Wam wiersz:

 

 Helena Bechlerowa ” Chory ząb”.

 

„Ledwie wrócił Grześ z przedszkola,

Ząb okropnie go rozbolał.

Ząbek bolał, płakał Grześ

I kolacji nie chciał jeść.

Więc orzekli wszyscy zgodnie,

Że Grześ pójdzie do przychodni.

W poczekalni jasnej, dużej

Czas nikomu się nie dłuży.

Chcesz – obrazki tu oglądaj

Chcesz- masz misia i wielbłąda.

A dentystka uśmiechnięta

Grzecznie mówi do pacjenta:

chodź tu bliżej, Grzesiu, siadaj

zaraz chory ząbek zbadam.”

 

Omówieni treści wiersza - dzieci udzielają odpowiedzi na pytania:

- Co bolało Grzesia?

- Gdzie poszedł Grześ?

- Kogo spotkał w przychodni?

- W jaki sposób pomogła mu pani dentystka?

 

Zabawa dydaktyczna „Zaczarowany woreczek”-

Postarajcie się odgadnąć hasła zagadek.

 

Jest biała, siedzi w tubie,

zęby nią czyścić lubię. (pasta do zębów)

 

Co to jest-na pewno wiesz,najeżona jest jak jeż,

lecz nikogo nie ukłuje, tylko zęby wyszoruje.(szczoteczka)

 

Teraz pora na mój występ,dam ci trochę wody czystej,

wypłucz buzię, umyj szczotkę,potem odstaw mnie na półkę. (kubek)

 

Teraz zabawa. Odnalezienie przedmiotów znalezionych w łazience potrzebnych podczas higieny jamy ustnej. Omówienie wyglądu tych przedmiotów i ich użyteczności (kubek, szczoteczka, pasta, nić dentystyczna). Oglądanie odbicia własnych zębów w lustrze – określanie ich stanu zdrowia.

Zabawa dydaktyczna „ Co jest zdrowe dla naszych zębów?” Klasyfikacja żywności. Rozróżnianie zdrowych i niezdrowych pokarmów. Można wykorzystać obrazki wycięte z gazet z zajęć o piramidzie żywienia oraz zajrzeć tu…

"Jak prawidłowo dbać zęby?" o tym dowiecie się z krótkiej bajki Myszka w paski Pt. „Jak pielęgnować zęby” https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw

 

- Jakie przybory potrzebne są do umycia zębów?

- W jaki sposób należy je myć?

- Kiedy powinny być myte?

- Dlaczego tak ważne jest mycie zębów?

 

Posłuchaj proszę piosenki. Możesz spróbować się jej nauczyć

 https://youtu.be/dhIqJFwQ7tM

Na koniec najważniejsze zadanie. Maszerujemy się do łazienki. Nalewamy do kubeczka ciepłą wodę, bierzemy swoją szczoteczkę i nakładamy na nią pastę do zębów. Pod czujnym okiem rodzica myjemy ząbki. Po zakończonym myciu płuczemy jamę ustną ciepłą wodą z kubeczka. Zęby myjemy przynajmniej 2 razy dzienne rano i wieczorem. Jednak, aby mieć zdrowe, szczęśliwe i białe zęby staramy się je myć po każdym posiłku.

Do dzieła Kochani !

Pozdrawiam Was serdecznie

p. Aneta

Nela

Kochane Smerfy !

Dziś zaproponuję Wam takie oto zabawy:

Zabawa „Czarodziejski worek” – dzieci po dotyku rozpoznają owoce znajdujące się w worku. Po wyciągnięciu z worka określają barwę i kształt, segregują owoce do trzech koszyczków np.: jabłka, gruszki, banany.

Zabawa „Gimnastyka ważna sprawa

Dzieci poruszają się w rytm muzyki, na przerwę w muzyce zatrzymują się, a następnie wykonują różne ćwiczenia i figury: klaszczą, podskakują, wykonują przysiady, skłony itp.

" Jadłospis na dobry dzień"- zabawa dydaktyczna. Rozwiązywanie zagadek dotyczących zdrowej żywności.

  • Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć kotek ci powie. (mleko)
  • Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała dzieciom je dała.( jajko)
  • Porzeczkowy czy jabłkowy, zawsze smaczny jest i zdrowy. (sok)
  • Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba. Zjem go z apetytem razem z kromką chleba. (ser)
  • Ma okrągły brzuszek i ogonek mały, będzie z niego na obiad barszczyk doskonały. (burak)
  • Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w beczce leży kiszony. (ogórek)
  • Jakie warzywo nawet niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? (cebula)
  • Dobra gotowana i dobra surowa, choć nie pomarańcza to pomarańczowa? (marchewka)

Chwila relaksu i czas na ruch. Zapraszam Was na „Taniec Gumi miś”

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

Teraz możecie pobawić się z rodzeństwem lub rodzicami w „ Zakupy”. W waszej kuchni znajduje się dużo produktów żywności. Stwórzcie miejsce na sklep i bawcie się według waszego pomysłu pamiętając o zasadzie piramidy zdrowego żywienia i klasyfikacji produktów żywnościowych na ,,zdrowe” i ,,niezdrowe".

Miłej zabawy.

Pani Nela.

Aneta

Witajcie kochane Smerfy !

Dziś poznamy zasady zdrowego i racjonalnego odżywiania.

Dzieci wiecie, że każdy człowiek powinien jeść dużo produktów zbożowych, warzyw, owoców, produktów mlecznych i mięsa, aby Wasz organizm był zdrowy, a ograniczać należy słodycze. Dzisiaj poznacie „Piramidę zdrowego odżywiania”.

Posłuchajcie wiersza A. Datko – Łoza, pt. „Witaminki”
Usiądź misiu przy stoliczku
Zobacz, co jest w tym koszyczku
Ananasek ma czuprynkę                         
A cytrynka kwaśną minkę
Mandarynka się uśmiecha
Będziesz misiu miał uciechę
    Dzisiaj jemy witaminki
    Chociaż kuszą nas landrynki
    Kalafiorek, kalarepkę
    I fasolkę i marchewkę
    I buraczki spróbujemy
    Co jest zdrowe przecież wiemy.
Usiadł misiu przy stoliczku
Nie grymasi dzisiaj wcale
Zjada grzecznie wszystkie dania
Które dziś zrobiła Hania
Wie, co dobre jest i zdrowe                      
Żeby rosnąć, nie chorować.
    Soczki, zupki i surówki
    Wiodą dzisiaj prym na stole
    Wszystko zjemy, co jest zdrowe
    Gotowane i surowe
    Potem troszkę się zdrzemniemy
    Bo, gdy śpimy, to rośniemy


Odpowiedzcie proszę na kilka pytań. Jeżeli dokładnie słuchałyście wiersza na pewno sobie poradzicie.

  • Co znajdowało się w koszyczku misia?
  • Jakie owoce znajdowały się w koszyku?
  • Czy te owoce rosną w naszym kraju?
  • Jakie warzywa znajdowały się w koszyku?
  • Czy miś zjadł owoce i warzywa?
  • Co jest również ważne, aby zachować zdrowie?

Piramida zdrowego żywienia”- praca z obrazkiem:

Zapoznanie z grupami produktów, niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu:

Smerfiaki zwróćcie uwagę na produkty, które należy spożywać często (produkty zbożowe, owoce i warzywa, mleko i przetwory, mięso, woda). Na dole piramidy umieszczono produkty i czynności najważniejsze dla naszego prawidłowego rozwoju.

Możecie również sami stworzyć piramidę żywienia.

Wypełnijcie piramidę wyciętymi z gazet zdjęciami i obrazkami przedstawiającymi różne produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne, produkty białkowe, oleje roślinne. Przyklejcie obrazki klejem do kartonu w taki sposób, by powstała kolorowa piramida.

  • Wspólnie z rodzicami omówcie poszczególne piętra – grup produktów. Dzieci głośno wymieniają produkty z przyklejonych obrazków i sprawdzają, czy produkty są dobrze pogrupowane.

A na koniec posłuchajcie piosenki pt: „Witaminki, witaminki”- https://youtu.be/Wf7f1XYb2gM

Pozdrawiam Was Kochani !

p. Aneta