Witam serdecznie dzieci i rodziców w ostatni dzień tygodnia! Pamiętacie, że w poniedziałek spotykamy się w przedszkolu?
Czy pogoda dzisiejsza już jest odznaczona w ,,Kalendarzu pogody?" Jak nie, to nie zapomnijcie odznaczyć. Ponure mamy te dni i deszczowe, proponuję więc porozmawiać o słońcu. Może zrobi się nam przyjemniej?
1. Rozmowa z rodzicami - ustalenie pozytywnej i negatywnej strony słońca
- pozytywna: daje światło, ciepło, ogrzewa, susze mokre ubrania, dzięki niemu rosną rośliny i my
- negatywna:jeśli zbyt mocno grzeje - występuje upał i susza, brak wody
2.Słuchanie opowiadania ,,Dom pod słońcem" - J. Martynowskiej
Dawno, bardzo dawno temu świat był bardzo dobry. Pełen radości, miłości i przyjaźni, lecz ludzie zaczęli zapominać, co to uśmiech, dobre słowo, braterstwo.Patrzyło na ten świat słońce: piękne, złote i ciepłe.Pewnego dnia postanowiło ukarać ludzi za zło, które wyrządzili sobie nawzajem. Powiedziało:
- Mam was dość, żyjecie dzięki mnie, to ja wam daję siłę i chęć do życia, lecz wy tego nie wykorzystujecie dobrze.Zgasnę więc.I tak się stało
Na świecie zapanowała ciemność.Źli ludzie cieszyli się.Radowali się mówiąc:
- Bardzo dobrze się stało, po co nam ten maruda
Zaczęli żyć bez słońca, lecz nagle okazało się, że z powierzchni ziemi zniknęły rośliny( one nie mogą żyć bez słońca), potem zwierzęta( one nie mogą żyć bez roślin). Ludzie pozostali sami, głodni i zmarznięci.Cieszyły ich tylko wspomnienia o słońcu, jego cieple i radości, jaką ze sobą niosło.Znaleźli się wśród ludzi mędrcy, którzy postanowili, że będą tacy, jak chciało słońce: mili, dobrzy , prawi.A ponieważ nie tylko zło bywa zaraźliwe, ale dobro też, powoli cały świat stawał się dobry.Ludzie zaczęli mieć nadzieję, znowu zaczęli wierzyć w dobro.Stworzyli wielki dom oparty na współczuciu, miłości, zaufaniu i braterstwie.
Dziwny był ten dom, bo bez dachu, który chroniłby od zimna.Ludzie zaczęli błagać słońce:
- Zostań naszym dachem, ciepłym i radosnym.
I tak się stało Słońce znowu zaświeciło. Przykryło dom ludzkości gorącą, , wesołą tarczą dającą chęć do życia ludziom, roślinom i zwierzętom
Rodzic zadaje pytania dotyczące utworu:
- Kto był bohaterem opowiadania?
- Co sprawiało, że ludzie czuli się dobrze?
- Dlaczego słonko się pogniewało?
- Co zrobiło słońce?
- Jak odczuły to rośliny i zwierzęta?
- A ludzie?
- Jakie wspomnienia przywołali ludzie?
- Czy ciepło może dawać tylko słońce?
- A w jaki sposób ludzie mogą się obdarowywać ciepłem?
Rodzic przygotowuje kilka kopert. W jednej z nich są litery do ułożenia wyrazów:słonko, wiatr, woda oraz sylaby: po-go-da; pa- ra- sol
Zadania do wykonania:
- spróbujcie wymyślić inne zakończenie opowiadania
- układamy z rozsypanki wyrazowej i sylabowej wyrazy związane z pogodą
- układamy ubrania w swojej półce i segregujemy na każdy rodzaj pogody
Jak się uda trafić na pogodę bez opadów- wychodzimy na świeże powietrze.Dzisiaj sprawdzimy naszą szybkość!
Rodzic wyznaczy linię startu i mety.Stoperem mierzymy czas wykonywania poszczególnych ćwiczeń: bieg, skoki obunóż, skoki na jednej nodze.
Powodzenia!
Do spotkania w przedszkolu, p. Krysia