Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?    Cyberbezpieczeństwo AKCEPTUJĘ
Super User
Kategoria:

Witajcie dzieci!!!

Poćwiczymy nasze buzie i języki. Przygotowałam Wam kilka ciekawych zabaw. Do dzieła!!!

  • Wiosenna gimnastyka artykulacyjna

INSTRUKCJA WYKONANIA GRY: Wydrukowaną kartę z obrazkami należy pokolorować i porozcinać wzdłuż linii. Pojedyncze karteczki poskładać, jak „losy” i wrzucić do pojemnika. Zadaniem dziecka jest wybrać karteczkę (los) i wykonać zaproponowane na niej ćwiczenie (najlepiej przed lusterkiem).

UWAGA: jeżeli nie mamy możliwości wydrukowania karty z obrazkami  i przeprowadzenia wyżej opisanej zabawy, rodzic poleca wykonać poniższe ćwiczenia (przy lusterku):

 Ćwiczenia artykulacyjne:

  • bocian – Unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, policz do 5 i opuść.
  • jaskółka – Unieś boki języka do górnych zębów.
  • żaba – Skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry.
  • deszcz – Narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki.
  • zajączek – Zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne.
  • słońce – Narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki.
  • tulipany – Pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami.
  • motyl – Zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię.
  • kurczaki – Prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie.
  • gąsienica – Czubek języka na wałek dziąsłowy – otwieraj i zamykaj zęby nie odklejając języka.
  • ślimak – Przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami.
  • pająk – Kląskaj językiem.

 

 

 

  • Zabawa słuchowa „Co tak szeleści?”

Rodzic demonstruje odgłosy różnych szeleszczących rodzajów materiałów (folia, karton, celofan, papier itp.) i poleca, aby dziecko zapamiętało dźwięki, a następnie zamknęło oczy. Ponownie je demonstruje. Dziecko słuchając odgaduje, co szeleści.

 

Pozdrawiam cieplutko,

p. Wiola

Super User
Kategoria:

Rodzice często zastanawiają się, czy ich dziecko prawidłowo się rozwija.  Dotyczy to również mowy. 
Trzeba pamiętać, że każde dziecko jest inne, a tempo jego rozwoju jest indywidualne i niepowtarzalne.

Jak wygląda prawidłowy rozwój mowy?

Na prawidłowy rozwój dziecka i jego powodzenia szkolne w dużej mierze wpływa mowa. Ona ułatwia nawiązywanie kontaktów społecznych, pozwala precyzyjnie kontaktować się, jest także narzędziem w zdobywaniu informacji. Dzięki mowie możemy wyrazić własne sądy, uczucia
i upodobania.

Zaburzenia i wady wymowy w znacznym stopniu utrudniają osiąganie sukcesów w szkole,
w szczególności w zakresie czytania i pisania.

Pod koniec wieku przedszkolnego (ok.6 r.ż.) od dziecka oczekuje się poprawnego wymawiania wszystkich dźwięków (głosek) oraz swobodnego posługiwania się mową. Często jednak
u dzieci w tym okresie występują zaburzenia mowy. Dlatego też powinno się możliwie wcześnie rozpocząć usprawnianie i korygowanie wszelkich zaburzeń.

          Powstawanie poszczególnych głosek w rozwoju mowy dziecka, przebiega następująco:

wiek dziecka

artykulacja głosek

pierwsze miesiące życia

głużenie: powstają przypadkowe dźwięki

ok. 6 miesiąca życia

gaworzenie – powtarzanie usłyszanych dźwięków

1-2 rok życia

pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba; dziecko wymawia samogłoski: a, o, u, i, y, e oraz spółgłoski: p, pi, b, bi, m, mi, d, t, n

2-3 rok życia

pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ż, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, s, z, c, dz

4-5 rok życia

pojawia się głoski głoski: sz, ż, cz, dż

5-6 rok życia

utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż, pojawia się głoska r

7 rok życia

opanowana jest technika mówienia

        Podstawą do sensownej pomocy i sterowania rozwojem mowy dziecka jest dokładna znajomość przebiegu i różnicowania tego, co prawidłowe dla danego okresu rozwojowego, a co może być sygnałem patologii.

 Dzieci 6-letnie (w klasach „O”) powinny wymawiać prawidłowo wszystkie głoski i poprawnie budować zdania pod względem gramatycznym i składniowym. Ich mowę powinien cechować również właściwy akcent, rytm i melodia.

Opanowanie mowy uzależnione jest od wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Dla prawidłowego kształtowania i rozwoju mowy konieczne jest prawidłowe funkcjonowanie:

-        aparatu artykulacyjnego (wargi, język, podniebienie, policzki, uzębienie);

-        aparatu fonacyjnego (krtań, gardło, jama nosowa);

-        aparatu oddechowego (płuca, oskrzela, tchawica);

-        ośrodkowego układu nerwowego;

-        narządu słuchu.

 Istotny jest także poziom rozwoju umysłowego i emocjonalnego oraz odpowiednie warunki środowiskowe i społeczne. Wadliwe funkcjonowanie jednego z tych elementów komplikuje prawidłowe kształtowanie i rozwój mowy. W efekcie mogą powstać różnego rodzaju zaburzenia i wady.

 Do grupy przyczyn zewnętrznych zaliczamy:

-        czynniki pochodzenia środowiskowego (naśladownictwo, nieprawidłowa mowa    
          rodziców, rodzeństwa, środowiska podwórkowego);

-        brak zainteresowania rozwojem mowy ze strony rodziców.

Jeżeli zaburzenia mowy wiążą się z czynnikami zewnętrznymi, wtedy interwencja logopedyczna daje zdecydowanie optymistyczne prognozowanie. W grupie przyczyn wewnątrzpochodnych rezultaty są uzależnione od rodzaju i stopnia zaburzenia, czasu interwencji logopedycznej, wieku dziecka, współpracy z rodziną, placówką oświatową (przedszkolem).

 Wady wymowy mogą mieć różny charakter i różny stopień nasilenia: od braku wymowy jednej głoski, poprzez ciężkie wady, utrudniające lub uniemożliwiające kontakt dziecka z otoczeniem. Najczęściej spotykaną wadą wymowy u dzieci jest nieprawidłowe wymawianie jednej, wielu, a czasem niemal wszystkich głosek.

Uwagi praktyczne dla rodziców i opiekunów

  • Uważnie obserwuj, jak rozwija się Twoje dziecko.
  • Jeśli to tylko możliwe, postaraj się, aby dziecko było jak najdłużej karmione piersią. Jeśli to niemożliwe, karmienie butelką powinno trwać jak najkrócej.
  • Nie stosuj - albo przynajmniej nie stosuj zbyt długo za jednym razem - tzw. smoczka-gryzaczka (blokuje on ruchy języka).
  • Dużo mów do dziecka. Nie zdrabniaj, lecz używaj prostych słów. Mów krótkimi zdaniami. Dawaj okazje do powtórzeń wyrazów. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje wokół.
  • Czytaj dziecku książeczki dostosowane do jego wieku. Słuchaj piosenek przeznaczonych dla dzieci. Śpiewaj razem z nim. Powtarzaj i ucz się na pamięć krótkich wierszyków. Wspólnie oglądajcie bajki (bez scen przemocy). Rozmawiajcie o tym, co oglądaliście.
  • Kiedy mówisz do dziecka, wiele razy powtarzaj określone słowo, wyrażenie lub zdanie, np. „to mydło, to mydło do mycia” (trochę tak, jakbyście uczyli się słówek i struktur gramatycznych z obcego języka).
  • Gdy dziecko wypowie jakiś wyraz nieprawidłowo, wypowiedz go poprawnie, nawet kilka razy, ale nie zmuszaj do jego powtarzania.
  • Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na Ciebie, kiedy mówisz. Mów wolno i wyraźnie. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.
  • Naśladujcie odgłosy otoczenia, zwierząt, ptaków, instrumentów muzycznych.
  • Wyklaskujcie rytm piosenek, wierszyków.
  • Kończ wyrażenia, zdania, rymującymi się wyrazami („leci mucha koło...”). Dobieraj słowa rymujące się (np. półka-bułka, krowa-sowa).
  • Ze starszymi dziećmi warto ćwiczyć analizę i syntezę słuchową (chodzi o dzielenie wyrazów na sylaby i składanie wyrazów z sylab i głosek; rozpoznawanie głosek na końcu, początku i w środku wyrazu). Najlepiej w zabawie, np.: jedzie pociąg naładowany na literę - „o”. Albo: powiedz mi słowa, które kończą się na „-wa”: krowa, sowa itd.
  • Warto także stymulować językowy rozwój mowy poprzez nadawanie nazw ogólnych grupie przedmiotów czy słów (np. „szafa, krzesło, stół - to meble”; „koszulka, spodnie, czapka - to ubrania” itd.). Pomocne jest również wymienianie nazw według podanej kategorii, np. dzikie zwierzęta, kwiaty itp., lub tworzenie zdań z podanych słów, poprawianie „niegramatycznie” wypowiedzianych zdań; układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych; odgadywanie zagadek; zabawa w teatrzyk lalkowy.
  • Koniecznie usprawniajcie aparat mowy dziecka przez tzw. gimnastykę buzi i języka. Ćwiczenia te przyspieszają mowę u dzieci. Często można w ten sposób zlikwidować proste wady wymowy i poprawić dykcję. U młodszych dzieci wskazane są również ćwiczenia oddechowe.

Ćwiczenia języka

  • wysuwanie i chowanie języka,
  • unoszenie języka w kierunku nosa,
  • kierowanie języka do kącików ust,
  • „przeliczanie” językiem zębów dolnych/górnych,
  • oblizywanie językiem zębów i warg,
  • masaż języka przez wsuwanie go i wysuwanie przez lekko zbliżone zęby,
  • klaskanie językiem - zabawa w konika,
  • oblizywanie ruchem okrężnym warg posmarowanych miodem,
  • wypychanie językiem policzków.

Ćwiczenia warg

  • cmokanie,
  • przesuwanie ściągniętych warg na prawo i lewo,
  • parskanie wargami (zabawa w motor),
  • gwizdanie,
  • wciąganie i nadmuchiwanie policzków,
  • granie palcami na wargach,
  • naprzemienny uśmiech i ryjek,
  • mocne zaciskanie warg.

Naturalna gimnastyka narządów mowy dziecka:
- Kiedy dziecko ziewa nie gań go, lepiej poproś by zrobiło to jeszcze raz,
- Gdy na talerzu został ulubiony sos lub rozpuszczony lód – pozwólmy dziecku wylizać go,
- Jeśli dziecko dostało loda, zaproponuj aby lizało go unosząc czubek języka ku górze,
- Posmaruj dziecku wargi miodem lub kremem czekoladowym i poproś aby zlizało je  
  dokładnie,
- Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponuj dziecku zliczanie zębów czubkiem    
  języka
- Żucie pokarmów, dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie,
  cmokanie, puszczanie baniek, kląskanie to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego


logopeda - mgr Wioleta Raszuk